Schema VT17
Här är mitt schema denna termin! Jag har haft riktigt tur och lyckats fixa så att jag bara går i skolan tisdagar och onsdagar. Hittills har jag gjort så att måndagar och fredagar är plugg-dagar också men jag slipper pendlingen till skolan på drygt en timme.
Climate and Climate Change (ES8007) - en tretimmarsföreläsning på tisdagmornar, kursen har en tenta och två quiz. Hittills har den handlat om atmosfärens sammansättning, vad som orsakar klimatförändringarna och sådant. En ganska stor del av det har jag förstås redan hört förut så det är en del repetition men folk säger ju att det är nyckeln till kunskap. Och så är det väldigt intressant att höra det från Singapores perspektiv, vi i Sverige är ju rätt eniga om att växthuseffekten är orsakad av oss människor men det är ju tyvärr inte så i hela världen (även om de delar den synen här).
Meteorology and Oceanography (MT1004) - en lektion och en föreläsning på tisdagar, består även den av två quiz och en tenta. Handlar om hur haven ser ut och påverkar vårt väder, hur vädret fungerar i allmänhet och om speciella väderfenomen som El Nino. Min roligaste kurs tror jag! Hittills har vi gått igenom historien om hur upptäcksresande som Columbus och James Cook seglade runt och upptäckte och hade sig och hur haven är sammansatta.
Data Structures and Algorithms (EE2008) - en tvåtimmarslektion på onsdagsmornar och online-föreläsningar med efterföljande småfrågor och uppgifter som man förväntas ha gjort innan lektionen. Den är lite annorlunda från tidigare data-kurser jag läst då den fokuserar mer på själva tänkandet bakom, hur man ska bygga upp sitt program eller sin algoritm, istället för ett särskilt programmeringsprogram och om det ska vara ( eller [. Det är det jag tycker är svårast med programmering så den blir nog lärorik! Består av två hemuppgifter, två labbar, ett quiz och en tenta. Det är nog min tyngsta kurs den här terminen.
Sustainable Design (DR0000) - en tretimmarsföreläsning på onsdagseftermiddagar, består av ett projekt som pågår hela terminen som i sin tur består av fotoprojekt och presentationer, både individuellt och i grupp. Vi pratar om olika sätt man kan använda design för att förespråka en hållbar framtid, som att tillexempel använda mindre material i förpackingar och anlägga grönområden på hustak. Väldigt intressant kurs, design är ju något vi i princip aldrig jobbat med förut vilket är kul. Det är nog nyttigt att se att man kan "rädda världen" på fler sätt än med forskning och sånt som vi utbildas i. Det är många fler icke-teknologer än teknologer så det är roligt att se problemen från olika perspektiv.
Spännande blandning! Tur att du får lite ledig tid också! :-D